tisdag 26 maj 2015

Textil: Eget arbete - Panda kudde

Krossad Velour
En härlig duk utan ett enda stygn. Klipp duken i det mått du önskar och lägg den på bordet. Behöver inte sys - trasar inte.

100% polyester
Bredd: ca 145 cm
Krympmån: 3%
Pris pr meter..... 24,95 kr
Pris pr meter vid köp av rulle (på 22-25m)..... 21,95 kr

Vit och Svart

Idéer och Info: http://www.toytag.com/88-squishable-panda.html  
http://www.toytag.com/89-squishable-fox.html

MIN KUDDE

Jag tänkte i början på vilket sorts klädesplagg jag ville göra, men sen tyckte jag att det kanske hade kunnat sänka mitt betyg om jag bara hade gjort en helt vanlig tröja eller kjol, och jag är inte mycket för att göra fickor, luvor, tryck på tyget och så för att jag kan tycka att det är lite svårt. Därför tänkte jag sen att jag hellre skulle vilja göra något som jag gjort innan. Det var då jag kom på att jag ville göra en kudde. Så jag sökte på google för att hitta kuddar som var lite mer avancerande, och då kom jag på att jag några veckor innan hade jag sett en stor räv kudde som verkade jätte mysig och att min kompis storasyster hade en sådan, och jag skulle också vilja ha en sådan, och nu kunde jag göra min egen!

Den som jag tittade på först var den som jag kände igen och det var räv versionen av kudden. Sedan när jag kollade lite till såg jag att det fanns en panda version av samma sort. Efter att jag hade tänkt och sökt på lite anda olika kuddar och även kollat i olika magasin som vi fick av vår lärare så valde jag att jag ville göra en panda på en kudde. Jag tänkte också att jag ville göra en panda för att det är lätta färger och att man inte ska glömma att dem är utrotningshotade.
Så ifall jag kanske designat för en känd organisation som vill stödja pandor eller så, så skulle det kunna varit en bra ide.
Sedan fick jag tänka på vilken sorts kudde jag ville ha, ifall jag ville ha en vanlig rektangelformad kudde, en rund och platt kudde (om man tänker sig en stolsdyna), en helt rund kudde som dem jag hittade eller en fyrkantig kudde.
Så för att se vad som skulle bli en bra kudde så började jag skissa upp massor av förslag på olika kuddar i olika former och med panda mönster som centrum. Jag kom sedan på att det finns amningskuddar, och eftersom att det är en väldigt annorlunda form, så tänkte jag att det kunde bli en bra prövning. Jag fick mest inspiration att göra en amningskudde p.g.a att min moster var gravid, och att några av mina lärare också var eller varit det och fått barn.



Jag skissade tre olika förslag på andra mönster än bara panda mönster, det jag gjorde då var att jag gjorde en ank version, en hund version och då min "orginala" panda version. Jag tyckte att ankan såg väldigt söt ut, men också alldeles för lätt, hunden var väldigt komplicerad med alla sina färger, och pandan hade bara två färger och vissa svåra saker som gör den svår. Jag valde även ut vilka sorters tyger jag skulle kunna använda till att skapa kuddarna.
















När jag valde ut vilken sorts kudde jag ville ha, började jag söka på bilder på google om det fanns några bra amningskuddes ritningar. Jag hittade inte några bra bilder eller instruktioner. Så då bestämde jag mig för att gå på magkänsla och rita från egna erfarenheter (min mamma hade en amningskudde när hon fick min lillebror, och hade den även när hon fick min första lillasyster).


Jag ritade ut min skiss, och när jag kände att den såg tillräckligt bred och böjd ut så bestämde jag mig för att använda. Men då gav Veronica mig en bra ide, och det var att jag kunde testa alla mina skisser först och använda olika tekniker och se vilka som verkade bäst.

Då letade jag upp ett tyg som jag skulle kunna använda som testmaterial till mina ritningar. Då valde jag ett elastiskt tyg med en blandning av färgerna ljus orange och små rosa. När jag markerade av min skiss på tyget, så valde jag att ha två centimeter utåt med hjälp av en liten metall linjal. När jag gjort det så testade jag att sy i en annorlunda symaskin som sades vara mycket lättare att sy med än en vanlig symaskin. Jag fick lära mig hur man gjorde och jag märkte hur det blev lite småhål på sidorna och att det var svårt att göra snäva svängar med den, men det gick väldigt snabbt och var väldigt praktiskt tyckte jag.
Som tur var testade jag ju först på mitt testmaterial och så, och det är jag väldigt glad över.
När jag blev klar med att sy ihop amningskudden så fyllde jag den med vanlig bomull. efter det testade jag ifall den var tillräckligt lång för att räcka runt mina höfter och att ifall jag satt ner att den puttade upp bebisen tillräckligt mycket för att kunna nå mjölken, och det var den.

Så när jag visste att min ritning funkade så började jag göra dem mer avancerade











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar