Svar: Ljud uppkommer när vi pratar eller spelar för varandra, t.ex. när vi spelar gitarr så atomerna som är nära strängen vibrerar eller kommer i rörelse.
2. Hur fort färdas ljud?
a) i luft? b) på månen?
Svar: I luften färdas ljud ungefär 340 m/s, på månen och i rymden finns det inget syre och då kan den inte färdas framåt därför hör vi inte när vi skriker åt varandra på månen.
3. Vad menas med frekvens?
Svar: Frekvens är om hur många ljudvågor det kan gå eller går på en sekund, detta mäter man Hz (Hertz) med.
Svar: Frekvens är om hur många ljudvågor det kan gå eller går på en sekund, detta mäter man Hz (Hertz) med.
4. Mellan vilka frekvenser ligger de ljud som våra öron kan uppfatta?
Svar: Våra öron kan uppfatta ljud som ligger mellan 20 - 20 000 Hz.
5. Vad menas med...
a) Ultraljud? b) Infraljud?
Svar: Ultraljud (a) är ljuden som är högre än vad människan kan höra, alltså över
20 000 Hz, men hundar kan öra dem. Och infraljud är ljuden som är så låga att vi inte kan höra dem, dom är då under 20 Hz.
Svar: Ultraljud (a) är ljuden som är högre än vad människan kan höra, alltså över
20 000 Hz, men hundar kan öra dem. Och infraljud är ljuden som är så låga att vi inte kan höra dem, dom är då under 20 Hz.
6. Ge exempel på hur vi i praktiska livet använder oss av ultraljud.
Svar:Vi brukar använda ultraljud när vi ska gå på besök hos en sköterska som ska kolla så att barnet i magen mår bra och fortfarande är friskt.
7. Vad menas med ljudvågor?
Svar: En ljud våg är en förtunning och förtätning i luften.
8. Om du hör åskmullret 9 s efter att du sett blixten, hur långt bort är då åskvädret? Förklara hur du tänker.
Svar: Om det tar 3 sekunder för ljudet att färdas 1 km, och tar 3•3 som är lika med 9 är åskvädret 3 km bort.
Svar: Om det tar 3 sekunder för ljudet att färdas 1 km, och tar 3•3 som är lika med 9 är åskvädret 3 km bort.
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈≈
1. Vilken frekvens har normaltonen?
Svar: Den ger ifrån sig frekvensen på 440 Hz.
2. Hur ska en sträng vara för att den ska ge en så hög ton som möjligt? Ska den vara lång eller kort, tunn eller tjock, hårt eller löst spänd?
Svar: Det ska helst vara en sträng som ska vara tunn, kort och hårt spänd. Då ger den ifrån sig en väldigt hög ton dem kallas också för diskanttoner.
3. I vilken enhet mäts ljudnivå?
Svar: Ljudnivåerna mäts i Decibell.
4. Vad kallas en apparat som man mäter ljudnivå med?
Svar: Det kallas att den heter Bullermätare.
5. När du slår till en stämgaffel lite lätt hör du en ton. Sedan sätter du stämgaffeln mot ett bord.
a) Hur förändras då tonens frekvens?
b) Hur förändras tonens styrka?
c) Vad kallas fenomenet?
Svar: Först blir frekvensen den exakta samma som stämgaffeln har, styrkan förstärks för att hela bordet börjar vibrera och detta fenomen kallas Resonans.
6. Att uppmana någon att "tala högre"är ett felaktigt sätt att uttrycka sig. Förklara varför.
Svar: För att när en lärare säger till en elev att man måste tala högre då talar man ju högre men det dom egentligen menar är att man måste bara tala
7. Varför låter samma ton olika när den spelas på olika instrument?
Svar: För att alla olika instrument har olika övertoner.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar