söndag 18 januari 2015

Genetik

1

a)  Vilka två faktorer formar en individs egenskaper
Svar: Miljön man bor i och arvet av sina föräldrar m.m.

b)  Var i cellen finns våra arvsanlag?
Svar: De finns i cellkärnorna där vi har kromosomer, som är uppbyggda av DNA-molekyler.

c)  Vad är DNA?
Svar: DNA är det som finns i kromosomerna i våra celler. Det är DNA:t som bär vår genetiska information och bestämmer vem just en personen är. DNA finns i alla levande organismer.

d)  Hur många kromosomer finns det oftast i en människocell?
Svar: Det finns (ungefär) alltid 46 kromosomer i varje cellkärna.

e)  Ser alla kromosompar i cellen lika ut?
Svar: Alla de som är fram till 22 ser likadana ut men inte de sista. Kromosom 23 och 24 är dom som bestämmer ifall vi är pojke eller flicka

f) VEM ÄR DU LIK?
- Ge exempel på minst två egenskaper som du har ärvt från mamma och två från pappa. - Kan du komma på några egenskaper som du har själv men inte tycker att du ärvt från någon av dina föräldrar?
- Hur kan du ha fått de egenskaperna? 
Svar: Jag kan rulla tungan, det har jag ärvt från min mamma. Jag har ärvt min hårfärg från båda mina föräldrar, pappa super blond när han var liten, samma med min mamma, men jag har nog mer av pappas färg än mammas. Jag har också ärvt min ögon färg av min pappa, fast mina ögon är mer klarare och havs blå än pappas.
Ifall jag tänker efter har jag ärvt väldigt mycket från min pappas sida, jag har mycket som liknar honom.

2

a) Vilka bokstäver finns i det genetiska alfabetet?
Svar: Bokstäverna som finns i det genetiska alfabete är ACT och G, det finns också bokstaven U men den ser man inte ofta och använda i speciella tillfällen. Och A är alltid tillsammans med T, och G är alltid med C.

b)  Hur stor del av ditt DNA är identiskt med den personens DNA som sitter bredvid dig?
Svar: Upp till 99,9%.

c)  Vad består byggstenarna av i proteiner?
Svar: De består av Aminosyror (ACT, G och U).

d)  Vad använder kroppen proteiner till?
Svar: Kroppen behöver protein för att kunna byggas upp ingen, och det är med i processen när vi ska kunna få energi till kroppen. Ett bra exempel är när vi sover, då behöver kroppen proteiner.

e)  Hur kan bokstäverna i det genetiska alfabetet ge olika sorters information?
Svar: Olika kombinationen av hur de olika bokstäverna sitter ger oss olika egenskaper och avgör ifall du är mer djur eller mer människa.

f)  Ta reda på hur stor andel gener du har gemensamt med en schimpans, en elefant och en banan.
Svar: Med schimpansen har vi 99%, bananen 50%, gris 80% och katt 90%.

g)  Ange någon anledning till att alla djur har en stor andel gener som är lika.
Svar: Det är p.g.a att i evolutionens teori så har vi alla kommit från samma art i början, sedan har den splittrats mer och evolutionernas till något annat, och p.g.a det så har vi alla likheter i våra gener.

Källor: https://www.youtube.com/watch?v=1-iMN4FhI2U


3

a) Vad är en mutation?
Svar: En mutation är när en av bokstäverna försvinner från sin vanliga plats, som att A istället som skulle var med ett T, sätter ihop sig med ett C istället, då blir det en mutation.

b) De flesta mutationer är skadliga. Förklara varför de ändå är viktiga.

Svar: För att utan detta så skulle djur och växter aldrig kunna evolutionerna, och evolutionen som fört oss fram till idag skulle inte finnas.

c) Vilken sorts celldelning ger upphov till vanliga celler i kroppen?
Svar: Mitos är det.

d) Vad kallas den celldelning som ger upphov till ägg och spermier?
Svar: Det kallas Reduktionsdelning (meios).

e) Hur många kromosomer innehåller ett ägg eller en spermie från en människa?
Svar: Ungefär 23st.

f) Förklara varför ägg och spermier har just det antalet kromosomer.
Svar: För att alla människor har vanligtvis har 46 kromosomer. Så när två personer får barn får alltså deras barn 92 kromosomer, och när det barnet får ett eget barn får det barnet 184 kromosomer. Men redan då så är det inte en människa lägre, så därför har vi bara 23 kromosomer i våra ägg och spermier.

Källor: https://www.youtube.com/watch?v=r6lX7RsYcxQ
              http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nskromosom


4

a)  Vad menas med dominanta och recessiva(svaga) anlag?
Svar: De dominanta är de mer starkare anlagen och man skriver ett stort R. Medan recessiva är de mer svaga anlagen, och de skriver man som ett litet r. dominanta anslag får man också från en av föräldrarna, medan recessiva får man av båda.

b)  Gör ett korsningsschema med en brunögd förälder som har anlagen Rr och den andra föräldern är blåögd med anlagen Rr. Hur stor är chansen att paret får ett brunögt barn?
Svar: Det är 50% chans.















c)  Tror du det är möjligt att två blåögda föräldrar kan få ett brunögt barn? Förklara hur du resonerar.
Svar: Ja det tror jag, för att ifall någon av föräldrarna har en nära släkting som deras egna föräldrar, och någon av dem har bruna ögon så har ju föräldern ärv en liten del av det och då är det en liten chans att det kan hända.

d)  I vilken kromosom har man en förändring om man har den ärftliga sjukdomen ALS?
Svar:  I kromosom 21, som kan vara ALS.

e)  Vart sitter anlaget för färgblindhet?
Svar: I kromosom X, som är färgblindhet.

f)  Vilka könskromosomer bildas i äggceller? Och vilka könskromosomer bildas i spermier?
Svar: I ägg bildas enbart X kromosomer, och i spermier både X och Y kromosomer, då betyder det att det är faderns som "bestämmer" ifall det ska vara en pojke eller flicka.

g)  Kluring: Färgblindhet är vanligare hos män än hos kvinnor. Ta reda på varför det är så. 
Svar: Det är p.g.a att ifall detta ska vissas så måste två kvinnor ha två "skadade" X.kromosomer, för att egenskapen ska visas. Den friska X kromosomen dominerar över den sjuka. Men ifall det är en man så räcker det med bara med en X kromosom som är "skadad" (eftersom att X är dominant över Y) för att man ska se nått.

Källor: https://www.youtube.com/watch?v=cnqZNusPk9I


5

a)  Försök att förklara hur genteknik går till.
Svar: Ifall vi ska ta ett exempel, så kan man ta ut en gen från en bakterie som man vill en speciell äpple sort ska få. Då tar man ute eller klipper ut de gener man vill ha med hjälp av enzymer eller protein, och placerar sedan in den i den speciella äpple sorten.

b)  Vad står förkortningen GMO för?

Svar: Det står för Genmodifierad.

c)  Forskarna har genmodifierat sockermajs så att den producerar ett gift som dödar 
skadeinsekter. Vilka är för- och nackdelarna med detta?
Se: http://www.bionetonline.org/svenska/content/ff_cont3.htm
Svar: Fördelen är nog att allt annat i omgivningen av majsfälten inte behöver bli besprutade av massa kemikalier, plus att bonden inte behöver betala nått extra för något medel. Och han behöver inte heller bli skada själv c h han får nog farm friskare majs.

Nackdelarna är att insekterna kommer under tiden att evolutionernas till att bli resistenta mot detta gift och kunna äta på majsen ändå, plus att de djur och insekter som äter skadeinsekterna kan dö av giftet också.

d)  Ge olika exempel på vad man kan använda genteknik till.
Svar: Man kan använda det när man ska hitta DNA på en brottsplats eller när man ska försöka få reda på vem pappan (eller mamman) kan vara till ett barn., med hjälp av barnets DNA.

e)  Förklara vad kloning är för något.

Svar: När man klonar något så betyder det att man gör en exakt kopia av något, det har exakt samma massa och DNA celler.
Det första man gör är att man plockar ut en äggcell och ur den plockar man det man vill ha, sedan skickar man man vidare alla sina arvmaterial i det tomma ägget som med en elektrisk stöt av värmen smälta isamman så det blir befruktat, sedan får man hitta en surrogatmamma ta han om ägget och föda fostret.

f)  Bläddra fram till 3:25 i videon. Välj ut två frågor att fundera över, skriv ned hur du resonerar.

Svar: 

Källor: https://www.youtube.com/watch?v=yA9yxPbCR9Q

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar