måndag 13 april 2015

Dialekter uppgift 2

1. Är du en dialekt expert? Gör quizen –> Dialektquiz
Svar: Jag är inte bäst men jag fick mer än hälften rätt på quizen, jag fick 5 av 8 rätt.





2. Varför andens dialekter så ofta i reklamfilmer? Det är ganska vanligt att dialekter används i reklam idag. Kan du komma på någon sådan reklam? Vilken är dialekten som används och vilken effekt har dialektanvändningen? Varför tror du att reklamskaparna har använt dialekt och varför just den dialekten? Vad skulle hända om man bytte ut den mot en helt annan dialekt, eller om man bytte ut den mot standardsvenska – skulle effekten bli en annan? Skulle du bli mer eller mindre lockad att köpa tjänsten eller varan i reklamen?
Leta upp en reklamsnutt där det används dialekt. Skriv ned dina åsikter om just denna reklamsnutt.
Svar: Jag valde reklamfilmen till Norrlands Guld, som är ett märke för en sorts öl. På det klippet jag såg hörde man klart och tydligt att de pratade norrländska. Jag tror att de har valt norrländska för att uppe i Norrland är det riktigt kalt, reklamfilmen visar och ger en känsla och upplevelse av att ölen kommer vara väldigt god och har en kal, skön smak.
Det hade nog inte gett lika mycket det intrycket ifall det kanske hade varit ursvenska eller ifall en tonåring med mycket slag hade sagt det. Nu ifall man kanske ser ölen i affären tänker man nog på att den är kall och god, för att reklamen gav det intrycket.


3. Beskriv din egen dialekt. Beskriv din egen dialekt med hjälp av listan nedan över dialektala språkdrag.
Vilka dialektord kan du i din egen dialekt och vad betyder de? Känner du till några ord som bara du och dina kompisar använder och som folk på andra ställen inte brukar förstå?
Ge exempel på fem typiska dialektord/språkdrag som du använder. (kan du fler?)

Svar: Jag bor i Falkenberg i Hallands län. Men jag bor också mitt emellan Torekov och Båstad i Skåne län. Jag har nog inge speciell egen dialekt, men ifall jag spenderar mycket och lång tid hemma hos mamma kan jag prata skånska när jag kommer hem till pappa ingen, och så är det tvärt om också. Jag är en av de personerna som "anpassar sig till omgivningen snabbt" eller språket i detta fallet. I somras var jag bara en vecka på Hallands väderö på läger med mina konfirmands kompisar, alla kom från Stockholm. Så när jag kom hem igen fick mamma nästan fantt på mig för att jag pratade som en riktig stockholmare. Därför har jag inte en egen dialekt, jag mest anpassar mig och influeras lätt av andras dialekter.

Fem olika ord som används i Halland. 
•  Hans kan kallas hanses eller hansesas (även fast jag ALDRIG hört någon säga detta).
Det är kallas detta.
Tråkigt är kelig.
Byttet kallas att man har bytat eller böt.
Skitig är sketen.

4. Vilka dialektord kan du i andra dialekter? Vad betyder de? Hur har du lärt dig dom?
Svar: Eftersom att min mamma bor nere i Torekov som ligget i utkanten av Båstad i Skåne län, har jag fått höra väldigt konstiga slag och annat från de jag känner där nere. Som t.ex. säger dom pära till potatis och har väldigt tydliga ärr när de säger t.ex. korv, traktor, rädisa m.m. Vi i Halland brukar ju säga kåv till korv, med de säger det då istället med ett tydligt ärr och utan nått å och byter ut det med ett o. Till en pojke säger dom en pååg och kyckling är kylling.

5. Tycker du det är bra eller dåligt att tala dialek? Motivera!
Svar: Ja det tycker jag, för det gör ju väldigt stor skillnad på vilket intryck man ger på människorna runtomkring sig. Det ger också fram en hint av hur du är som person och man kan kanske gissa sig fram till vilken sorts barndom eller bakgrund man har. Ifall alla pratade i samma stämma skulle det bli väldigt långtråkigt och då hade kanske fler människor sökt sig mot andar personer som kanske har annat modersmål, och det hade ju inte alls varit något dåligt, det säger jag inte men jag tycker ändå att det hade ju varit trevligt med olika stämmor och ord.

6. Fungerar det att prata dialekt i alla sammanhang?
Har det någon betydelse var, när eller med vem man pratar eller fungerar dialekt lika bra eller dåligt i alla sammanhang? 
Svar: Ja, för att ifall man skulle ta en Norrlänning och sätta ihop den med en Smålänning skulle det bli väldigt svårt för båda att förstå varandra när de pratar i sina dialekter till varandra. Då skulle dem behöva att prata så "vanlig svenska" som möjligt för att kunna ha en konversation.

7. Vilken är din favorit dialekt? Motivera! Finns det någon dialekt du inte tycker om?
Svar: Jag har nog inte riktig någon favorit dialekt, men jag gillar halländskan för att i mina öron så låter vi alltid som känslor när vi pratar, det vill säga att ifall vi är arga visar vi det tydligt i rösten, samma gäller alla känslor. Göteborgska är också en dialekt som jag gillar, på nått sätt låter alla lite mörkare i rösten, men inte på ett dåligt sätt, och det låter extra sött på alla små pojkar vid fem årsåldern. Jag gillar inte de som har en tjock och grov skånsk dialekt, det låter riktigt äckligt i mina öron, och jag stör mig på det jätte mycket.

8. Ditt favorit-dialektord. Vilket är ditt favoritord på dialekt(antingen din egen eller någon annan dialekt)? Motivera! Tycker dian klasskompisar likadant?
Svar: Jag gillar nog slanget detta. Jag tycker den är ett skönt ord, dom är lätt att skriva och låter väldigt avslappnat i jämfört med det är.

9. Var finns dialekterna kvar idag?
På vissa platser har dialekterna varit mycket mer motståndskraftiga och starka än på andra. Där pratas än idag ganska mycket dialekt, medan dialekterna är nästan helt försvunna på andra håll i landet. Varför tror du att utvecklingen har varit så olika? 
Kan du komma på några ställen där dialekterna lever kvar än idag? Vet du någon plats där dialekterna nästan är borta?
Svar: 

10. Lyssna och rangordna  
1. Ainbusk (tidigare Ainbusk Singers). Visor/pop. Exempelvis ”Gunatt” från singeln Lassie 1990/albumet Från När till fjärran (Live), 1993 och ”Blomstarteid” (Den blomstertid nu kommer) från albumet Skynda att älska, 2008. (Gotland) 

2. Blända. Indie. Exempelvis ”Uppvidinge härad” från albumet Minnesmissbruk, 2010 och singeln Aldrig mera hit, 2011. (Småland) 

3. Eriksson, Lasse. Rock. Exempelvis ”Kruskrock” från albumet Niesby City å sombäl ar. (Skämtsamma covers på kända rocklåtar.) (Österbotten) 

4. Euskefeurat. Progg/folkrock. Exempelvis ”Vöre Vale” från albumet Lurv, 2008 och ”Då i dåij” från albumet Hoven Droven, 1988. (Norrbotten) 

5. Glesbygd’n. Reggae. Exempelvis ”Parasita” från albumet Ärtes jord’n, 2009 eller ”Välkommen hem” från albumet 15X15/500, 2011. (Norrbotten) 

6. Majornas 3dje rote. Blues/folkrock. Exempelvis ”Flickorna i Göteborg” från albumet Majornas 3dje rote med Tomas von Brömssen, 2008. (Göteborg) 

7. Môra-Per. Folkrock. Exempelvis ”De som byggde landet” från albumet Brev till en vän, 2008 eller ”Godnatt jord” från albumet Sockervägen, 2011 (Värmland) 

8. Persson, Peps och Peps Blodsband. Blues/reggae. Exempelvis ”Upp eller ner” från albumet Hög standard, 1974 och ”Oh boy” från albumet Spelar för livet, 1992. (Skåne)

9. Sven Ingvars. Visor/dansband. Exempelvis ”Tre käringer i en backe” och ”Ä du mä på dä?”
Svar:
1. Anibusk
2. Majornas 3dje Rote
3. Môra-Per
4. Blända
5. Peps Blodsband
6. Euskefeurat
7. Sven Ingvars
8. Glesbygd'n
9. Eriksson Lasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar