söndag 19 april 2015

Idrottsuppgift : Självkänsla

Jag påstår att alla kan träna upp en bra självkänsla. Vad anser du om det?
Svar:
Jag tror att man kan i praktiskt taget träna upp vad som helst, och inte minst självkänslan. Man säger ju att man kan träna upp sitt självförtroende.

Att få en bra självkänsla är inte så självklart, därför kan man behöva träna upp den, och det är inte så att jag att jag tror att man kanske kan göra detta, jag vet att man kan. Jag har varit med och sätt det med mina egna ögon.
En av min närmaste kompis hade en fruktansvärt hård och lång period då dem mådde som sämst varje dag, deras självkänsla var på botten av plattan. Jag var den enda personen som dem kunde gå och prata med, och jag borrade hål i deras huvud med alla saker som var bra med dem, jag försökte säga att det skulle bli bra tillslut, men att de fick hjälpa till att försöka förändra det med mig. Jag försökte få dem att säga saker som dem tyckte dem själva var bra på eller nått med deras kropp som var bra, det enda dem kunde säga var kanske en till två saker. Men sen så började dem se ljuset i slutet av tunneln, och med hjälp av sin egen kraft, sprang dem som en galning emot det. Idag så mår denna personen så mycket bättre, det finns saker som dem fortfarande är väldigt jobbigt, men nu har dem fått många personer runtomkring sig som hjälper till och älskar dem för precis som dem är.

Men man ska inte luras, detta tog tid, det gör de för alla. Det går inte över på en natt, man måste bara se de små fina sakerna först, och verkligen kolla på dem. Det finns alltid någon som älskar dig, alltid. När man hittat den personen måste man hjälpa till själv också, för man vill ju se den som älskar en vara glad också, och den personen blir inte det ifall du gör ditt eget värde mindre, för den personen Älskar Dig För Vem Du Är, kom ihåg det.
Man ska inte spendera tid med människor som pekar ut alla dina brister, var med dem som accepterar dem. För ifall man lyssnar på dem som pekar ut dig, kommer man tillslut att bräkas och då kan konsekvenserna bli att man gör något man kan ångra. Jag vet att ifall man gör nått sådant, så är man blind till allt omkring sig, och man kommer missa allt det vackra och roliga som kommer att hända i framtiden. Man kanske aldrig kan äta sin favoriträtt eller se sitt favoritprogram längre, man missar att man skulle få den godaste tårtan någonsin på sin nästa födelsedag.
Därför ska man alltid försöka se de små fina och viktiga sakerna först, tillslut kommer man alltid kunna se helheten av det.

Hur skulle du vilja att skönhetsidealen såg ut?
Svar: Det hade varit bäst ifall man inte hade några skönhetsideal, att man skulle kunna bestämma själv vilka det skulle vara, men det skulle nog aldrig människan idag kunna göra. Det samhället vi lever i idag är proppat med reklam skyltar och banners överalt, man kan se det i affärerna, man kan se det i TV apparater, datorer och mobiltelefoner, även i radio. Man ser ofta olika produkter som har med en vackert sminkad kvinna med fin slim kropp som är med, eller muskulösa men som går runt och poserar i Calvin Klien kalsånger eller saker från Dressman. Vissa modeler är så smala att man kan se revben och lår tjocka som min överarm. Det är inget fel med att se ut sådär, men den kroppen har blivit vår syn på den perfekta kroppen de senaste åren. Att alla måste se ut så för att bli accepterade i samhället.


När vi tjejer vill ha ett par bar och snygga underkläder, är det väldigt vanliga att vi går in på kanske Victoria's Secret's och kollar runt, men det vi mötts av där är deras kampanj för "The Perfect Body" som representerar 10 väldigt vackra kvinnor, men de ser alla lika dana ut. Alla smala, alla en fin solbränna, alla väldigt, väldigt vackra. Men då menar ju dem att jag som kanske inte ser ut sådär, inte är nog? Att jag inte har en perfekt och vacker kropp, att jag bara är rent av ful?
Killar har inte alls det enkelt, utan precis lika svårt. De ser reklamer på men och killar som är smala och har stora biceps och upp till åtta magrutor och snygga kindben. Detta påverkar killar mycket mer än vad man tror. Att ha en sådan press på sig att se bra ut, och vara så biffiga, kan leda till att många börjar gå på steroider.
Jag tycker att alla stora varumärken över hela världen skulle börja kolla på vad Dove gjorde. Dove visade oss att alla är vackra på sitt eget sätt, och förtjänar lika mycket som vilken annan person som helst att bli älskad och älska sig själv. Så jag skulle vilja att man skulle kunna visa upp alla olika sorters kroppar istället för en specifik kropp, för både kvinnor och men.


Vad har du för ansvar gentemot andras självkänsla?
Svar: Jag har lika mycket ansvar för andras självkänsla som för min egen. Ifall en av mina vänner skulle komma till mig och klaga över sig själv, skulle jag genast ha tagit tag i dem och sagt att dem är de vackraste personerna jag känner, för det är så jag verkligen känner. Jag hade pekat ut allt med dem som jag gillar och som var vackert med dem för att ingen ska behöva känna sig ensam, jag skulle sagt vilka saker jag inte gillade med mig själv, och tillsammans skulle vi kunnat muntra upp varandra och skapa ett starkare band. För att det läskigaste man kan göra är att visa sig sårbar till någon, att öppna upp sig själv och visa hur sårbar man är i sig själv, och i läget när du eller någon gör det, ska man omfamna dem och visa att det är inget att vara rädd för. För att vad det än skulle kunna vara, så skulle jag har omfamnat den personen, för när någon gör det så hoppas dem på dig att och tror på dig att du inte kommer göra dem illa. Det är då man måste inse att denna personer verkligen litar på dig med hela deras hjärta, då ska du ta ansvar för den personen, och visa att dem inte är ensamma. Man ska inte döma någon efter skalet, utan kolla inuti. För kupolen av en ros är sträv och taggarna är vassa, men rosen är röd, len och mjuk.

Vad har du för ansvar gentemot din egen självkänsla?
Svar: Vad jag tycker om mig själ är väldigt viktigt, allt från min personlighet till mitt utseende. Personligen så tyckte jag ju att det var mycket lättare när man var liten, för man var ung och såg nästan söt ut i allt och ingen har så stora krav på ett litet barn. Men ju mer man växer upp tänker man på hur andra ser ut och någon gång kommer man att säga de där förgiftande magiska orden "Jag önskar jag såg ut som henne", och efter det så finns det ingen utväg. Man sminkar sig och köper de nyaste kläderna för att komma ikapp i modet och försöker hålla sig så smal som man kan för att kunna bära en bikini på sommaren, och man får ju inte glömma att sola sig så man inte ser ut som en döing.

Sedan kan det bli väldigt jobbigt när hör någon som tycker att de är tjocka och har mycket finnar just nu och att de ser ut som någon slags uteliggare. För ifall det är så att den personen som står jämte som är smalare, så känner man bara sig senare rentav värdelös. Man kommer ju känna sig som om man är den ovackraste personen någonsin och känna sig ännu värre än vad man kanske gjorde innan, och tänker sen att man måste börja gå ner i vikt och träna mer. Men jag måste inse att jag är vacker som jag är och måste inte kämpa för att vara vacker, för det finns alltid någon, om inte minst dina egna föräldrar, som tycker att du är det vackraste dem har sätt och de vill se dig, inte någon annan bakom en mask av smink. Gör det för dig själv och inte minst för dom som älskar dig.

Skriv fem bra saker med dig själv.
Svar: De här är sakerna som jag tycker om med mig själv-
• Jag är lång och ståtlig
• Jag har vackra ögon
• Jag är en väldigt bra kompis (fått höra det många gånger)
• Jag har ett stort hjärta
• Jag accepterar människor för vilka dem är och säger inte emot deras val i livet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar